Andrei Iovu

Chaos Reigns: How To Give Birth To A Dancing Star

                                                            

                                                            

 

             “Nothing we use or hear or touch can be expressed

              in words that equal what is given by the senses.”

                                             (Hannah Arendt)

                                                            .

                                                            .

Mai mult ca oricând, moda pare a fi o oglindă în care se reflectă confuzie, isterie și o doză considerabilă de silliness. Liniaritatea și cauzalitatea temporale sunt aparent spulberate și sunt înlocuite de un continuum, de un flux în care trecutul, prezentul și viitorul sunt amalgamate. Efervescența referințelor (biografice sau preluate din istorie) și deplasarea dinspre funcțional spre concept produce o inerentă confuzie în relația designer - consumator, iar gestul creator devine de neînțeles și pare deseori doar o speculaţie intelectuală. Aparent, haina nu-și mai trăiește premisele, ci este doar un mediu de arhivare pentru designer, o gratuitate estetizantă - dificil de argumentat raţional și “extremă” în formă din perspectiva consumatorului.

Chaos Reigns aduce laolată 10 viziuni în care haosul pare a fi principiu guvernator și abordează felul în care moda este un dar transformator a cărui semnificație trebuie să rămână deschisă interpretării. Tinerii designeri din această galerie împărtășesc un interes comun pentru istorie, fascinația pentru cosmologii personale și o raportare subiectivă la trecut și zeitgeist. Revoluția Franceză, dezastrul de la Cernobâl și efectele sale, trauma, postnaționalismul, mișcarea ecologistă reprezintă doar o parte din modurile diferite de a privi, a analiza, a incorpora și a manipula memoria și de a o transforma într-o experiență pentru consumator - într-o formă raw, încă nealterată de un calcul comercial.

Sunt prezente în colecțiile acestora procese și tehnologii inovatoare care regândesc în mod fundamental noțiunile tradiționale de siluetă și funcție și, din această perspectivă, contribuie la schițarea unei noi paradigme pentru practica și discursul contemporan al modei. În plus, contrar primului impuls de a le categorisi ca fiind radicale sau chiar inutile și superficiale, acestea par să încurajeze susținerea unei relații îndelungate între obiectul vestimentar și persoana care urmează să îl poarte, un transfer menit să sporească atașamentul emoțional și să reducă consumul.

 

Creative consultant, jurnalist de modă și image maker, activând în Berlin și București. Cu un background în filosofie și în mediul editorial, a fost redactor-șef al revistelor ESQUIRE și Harper’s BAZAAR România, momentan fiind Creative Director al celei din urmă. Are o experiență îndelungată ca art director, stilist și producător pentru campanii publicitare.

#1

LET THEM EAT CAKE

2017

Pentru colecția sa de absolvire, Lucian pornește de la imaginea iconică a lui Marie Antoinette, așa cum a fost decriptată și portretizată în filmul Sofiei Coppola - prin nevoia ei de afecțiune, intimitate, aprobare și prin îndelung blamatul său stil de viață. Topuri din materiale fluide puternic accesorizate, rochii-mesh, corsete care oferă stabilitate ținutei și fetișizează bustul, mantouri cu inserții violente de fucsia - ansamblurile 𝑟𝑜𝑐𝑐𝑜𝑐𝑜 𝑚𝑒𝑒𝑡𝑠 𝑝𝑜𝑝 realizate de Lucian sunt fragmentate, alambicate, realizate din piese interșanjabile și sunt menite să îmbrace o identitate în perpetuă schimbare. Un personaj care, asemenea Reginei, 𝑡𝑎𝑘𝑒𝑠 𝑐ℎ𝑎𝑟𝑔𝑒 și rearanjează după bunul plac setul de elemente 𝑑𝑒 𝑟𝑖𝑔𝑢𝑒𝑢𝑟 pus la dispoziție de Curte.

Alexandru Lucian Arsene

Este absolvent al Universității Naționale de Arte București, Facultatea de Arte Decorative și Design. În tot ceea ce face, vorbește despre o libertate, dar una cu un iz romantic, future forward, dinamică, cu linii de clasic. Deși deseori atinge un trecut ipotetic, încearcă să contureze un corp de design cu o identitate modernă care să fie încadrat mereu în prezent. În cadrul cercetării realizate pentru diplomă, Lucian a fost inspirat de viziunea artistică a fotografului american Steven Klein.

#2

CHARACTERS

2017

Laurențiu folosește în colecția sa metoda descompunerii spectrale ca mod de separare individuală a fiecărei componente („monocromatice”) care construiește un Sine. Suntem alb, însă albul se poate separa într-o sumedenie de culori. Identitatea unei persoane nu este nicidecum fixată odată pentru totdeauna, ci evoluează permanent și corespunde unui parcurs. În funcție de nuanța care îi este atribuită, fiecare ținută „vibrează” pe o altă lungime de undă, iar acestea se pot schimba de la un moment al zilei la altul prin folosirea „spectrului” personal.

Laurențiu Cosmin Matei

Absolvent al studiilor de master din cadrul Universității Naționale de Arte București, cu specializarea strategii de modă și costum, Laurențiu activează ca designer pentru un atelier de creație vestimentară. Lucrează în același timp pentru lansarea propriului brand. Prin CHARACTERS, Laurențiu propune o discuție despre percepția realității cu accent pe tendința fiecărui individ de a-și crea propria lume, de a tinde spre o comunitate în care atât el cât și cei din jurul lui devin personaje.

#3

TRANSITIONAL PERSONALITY

2018

Asemenea lui Laurențiu, Vladimir este un colecționar, însă parcurge drumul în sens invers. Nu standardizează, ci mizează pe spontaneitate și arbitrar. Pentru el este esențial ansamblul, suma tuturor elementelor (experiențe, trăsături comportamentale) adunate sau dezvoltate de-a lungul timpului, pe care le aduce laolaltă pentru a crea o operă disonantă pe alocuri, 𝑙𝑜𝑢𝑑, dar autentică în raport cu trecutul și prezentul. Tranziția este metodă, ritual și scop în sine.

Vladimir Sîrbu

Vladimir a absolvit în 2018 cursurile Universității Naționale de Arte București, același an în care a fost nominalizat “Best Young Designer” de revista ELLE. Lucrările lui au apărut în publicații ca Harpers’s Bazaar, Cosmopolitan, ELLE, Kabult si altele locale. În 2019 a câștigat concursul Fashion Fanatic pentru tineri designeri. Vladimir este un high-end clothing brand structurat pe ideea de Demi-Couture. Brandul este construit și dezvoltat pe platformele sociale online și fondat cu atenție la detalii, măiestria croitoriei și lucru manual artizanal.

#4

THE RETURN OF THE SHREDS

2018

𝐸𝑐𝑜, 𝑔𝑟𝑒𝑒𝑛, 𝑠𝑢𝑠𝑡𝑎𝑖𝑛𝑎𝑏𝑙𝑒, 𝑐𝑖𝑟𝑐𝑢𝑙𝑎𝑟, 𝑒𝑡ℎ𝑖𝑐𝑎𝑙 𝑓𝑎𝑠ℎ𝑖𝑜𝑛… Indiferent din ce unghi alegem să privim lucrurile, toate drumurile vor duce inevitabil către o concluzie unică: suntem gunoi. Colecția semnată de Borbala reprezintă o interogație, nu o soluție, o asumare a ceea ce lăsăm în urma noastră și o posibilă fișă de parcurs care se poate transforma, în timp, într-o alternativă (sau un răspuns) pentru problema deșeurilor (și a modului în care le putem integra în garderoba noastră). Piesele sunt create din haine 𝑢𝑝𝑐𝑦𝑐𝑙𝑒𝑑, hibridizate cu materiale reciclate peste care s-a folosit digital print, iar siluetele sunt inspirate, în contrast, din istoria costumului.

Borbala Ferencz

A absolvit Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca, Facultatea de Arte Decorative și Design. Ea mereu explorează noi posibilități în domeniul modei masculine și experimentează cu diferite materiale upcycled și recycled. Stilul ei se caracterizează prin culori vibrante, non-conformism, și un pic de critică socială. Același tip de critică îl punctează prin această colecție, unde își propune o estetică nouă, consistentă și relevantă, în care pune valoarea tradițională a unor obiecte sub semnul întrebării.

#5

The virAGOs

2018

Moda a reflectat întotdeauna zeitgeist-ul, iar în lumina mișcării #𝑀𝑒𝑒𝑇𝑜𝑜, a protestelor pentru schimbarea cadrelor de salarizare și a cooptării unui număr mai mare de femei în politică, aceasta rămâne un aliat extrem de vocal, însă a cărui misiune este deseori chestionată. Asemenea sufragetelor, Alexandru creează un limbaj vizual format din coduri de culoare și o serie de 𝑐𝑢𝑡-uri care se regăsesc în mare parte din piesele sale. În ținutele sale extrem de sofisticate ca 𝑙𝑎𝑦𝑒𝑟𝑖𝑛𝑔 și cu siluete perfect balansate - victoriene ca inspirație, însă gândite pentru un viitor distopic - , el transformă acele elemente care „fac o femeie femeie” în tot atâtea arme menite să protejeze, dar și să seducă.

Alexandru Manuel Pop

Este un tânăr designer a cărui muncă este descrisă ca fiind sinistră dar atractivă în același timp datorită fașcinației sale pentru ideea de opulență și glamour. Munca sa adesea surprinde realitatea lucrurilor și nu fantezia din jurul lor, atingând probleme de multe ori sociale. Își dorește să reprezinte prin această colecție lupta împotriva stereotipurilor feminine, să contribuie la conversație și să accelereze procesul. Alexandru este absolvent al Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca.

#6

PSYCHO KITSCH

2018

Probabil una dintre cele mai complete colecții din această galerie, Psycho Kitsch reușește să plaseze personajul descris într-un 𝑚𝑖𝑑𝑑𝑙𝑒 𝑔𝑟𝑜𝑢𝑛𝑑 în care trimiterea la sursa de inspirație devine perfect „lizibilă” - universul întunecat, dar permanent brăzdat de lumini de neon multicolore din filmele lui Nicolas Winding Refn (ex. „Drive”, „The Neon Demon”) - , însă oferă și posibilitatea ca ținutele să fie desprinse de pe catwalk și să fie aduse cu ușurință în mijlocul orașului.

Smaranda Buc

Activează în Cluj, unde a absolvit Universitatea de Artă și Design în 2018. În timpul facultății a participat la un internship în cadrul brandului Irina Schrotter. Influențată de bunici în alegerea acestui drum, Smaranda își găsește inspirație în personaje din filme, trenduri, culturi și lucruri care o înconjoară. Declară Psycho Kitsch un proiect de suflet care i-a dat ocazia de a-și transforma interesul pentru domeniul psihologiei criminalilor și psihopaților într-o colecție. În prezent lucrează la lansarea unui brand vestimentar personal.

#7

THERMO-SCAPE

2019

Garderoba fiecăruia dintre noi reprezintă o arhivă de amintiri pe care le-am tradus prin intermediul modei. Fiecare obiect vestimentar este îmbogățit de o istorie personală, vorbește despre o trăsătură a personalității noastre și oferă o fereastră către ceea ce suntem în prezent. Hainele devin un ultim 𝑙𝑎𝑦𝑒𝑟 și reprezintă o graniță între noi și ceilalți. O graniță, dar și un mediu de comunicare extrem de eficient. Hainele primesc energia pe care noi o degajăm și devin purtătoarele acesteia. Bianca se raportează în colecția sa într-o formă 𝑟𝑎𝑤 și directă la chestiunea memoriei în modă și a modului în care aceasta rămâne impregnată pe haină. În Thermo-Scape, se folosește de o hartă de distribuție a temperaturii la nivelul pielii și fixează pe lână culorile rezultate în urma măsurării radiațiilor infraroșii formate de organism.

Bianca Dragne

Atrasă încă de la o vârstă fragedă de armonie, formă, culoare și textură, Bianca a ales sa le îmbine pe toate în ceva palpabil și personal și să urmeze cursurile de modă ale Facultății de Arte Decorative și Design, Universitatea Națională de Arte din București. În proiectul de diplomă și-a dorit să riște ducând colecția într-o zonă experimentală.

#8

(MONSTERS) UNDER MY BED

2019

Asemenea personajului Max din "Where the Wild Things Are", Flavius ia o pauză de la realitate și folosește fantezia pentru a îmblânzi și a proiecta în afara sa monștrii depresiei, anxietății, manifestările sindromului post-traumatic, efectele izolării. Proiectul, materializat în colecția sa în șase piese vestimentare, pornește de la conceptul de sculptură textilă și este o metaforă vizuală prin care, în calitate de audiență, devenim martori la crearea unei lumi imaginare, a unui spațiu 𝑖𝑛-𝑏𝑒𝑡𝑤𝑒𝑒𝑛 la care atât realitatea interioară cât și viața exterioară contribuie. Devenind rege al „lucrurilor sălbatice”, Flavius oferă emoțiilor la care face trimitere o formă alături de care poate să conviețuiască și le preface din monștri în gardieni.

Flavius Emeric Kelemen

Absolvent al specializării Modă - design vestimentar, din cadrul Universității de Vest, Facultatea de Arte și Design. Preocupat de legătura dintre design și arta contemporană, pasionat de design, textile și ilustrație, Flavius se află într-o continuă explorare a formelor de exprimare prin intermediul artei. Aici a creat o metaforă vizuală cu semnificații personale aparte, unde imaginează o viziune alternativă a abuzului și ilustrează parcursul supraviețuitorului spre vindecare.

#9

CHERNOBYL

2019

Realizate din materiale sintetice imprimate manual cu motive ce ilustrează o sumă de specii pe cale de dispariție - „într-o paletă cromatică toxică și iradiantă” - , piesele din colecția Corinei fac trimitere la dezastrul ecologic de la Cernobâl. Deși susține că nu dorește să transforme colecția într-o unealtă de propagandă, faptul că folosește exclusiv materiale sintetice reprezintă în sine o poziționare radicală. Ca și în cazul lui Borbala, avem de-a face cu o colecție formată din ținute extrem de 𝑛𝑜𝑖𝑠𝑦, în care, deși silueta este clasică și extrem de elegantă, aglomerarea de elemente pe care ochiul o percepe transmite un sentiment de urgență.

Corina Cigodaru

Corina este designer vestimentar din Republica Moldova, cu studii universitare de licență în Arte Decorative și Design, studii universitare de masterat în Design Vestimentar la Universitatea de Artă și Design, Cluj-Napoca, și un studentship la Academia di Brera, Milano. În paralel Corina este ilustratoare, iar imprimeurile realizate pentru colecția Chernobyl sunt semnătura proprie.

#10

DIRECTIONS TO 47°00'06.5"N 26°49’39.5"E

2019

Identitate umană se construiește în jurul conservării memoriei individuale și colective prin arhive, cărți, colecții de artă și, de ce nu, prin colecții de modă. Amintirile sunt structuri complexe formate din fragmente (născute din stimulare senzorială și emoțională) care trec printr-un proces permanent de transformare și reamenajare, care dispar și reapar în noi forme. Ca și în lucrarea sa de licență, acolo unde moartea violentă a lui Marie Antoinette recontextualizează întreaga sa viață, în cea de disertație, Lucian folosește melancolia ca o lamă cu două tăișuri - sursă de inspirație și Armageddon (iminentul dezastru reprezentat de planeta care se apropie încet dar sigur de Pământ în filmul lui Lars von Trier). Sentimentul sfârșitului reașează toate acele fragmente autobiografice și istorice din spatele conceptului său și se materializează în piese în care ruptura, întoarcerea pe dos, „alienarea” devin unelte de lucru.

Lucian Alexandru Arsene

Alexandru Lucian Arsene deschide cu lucrarea de licență și închide cu lucrarea de disertație seria propusă de Andrei Iovu. În cel mai recent proiect de diplomă a ales să se se concentreze pe momentul imediat, prioritizând procesul de tranziție de la personal la palpabil. Un traseu emoțional personal și interior cu o destinație reală, precisă.

Deși reprezintă prin însăși natura sa o utopie (estetică), moda nu este concepută pentru a sta într-un muzeu și nici pentru a fi expusă static. Nu trebuie explicată, ci trăită. Prezentul, trecutul, intenționalitatea coexistă între pliurile ei și este inutil să le separăm la modul strict deoarece atât memoria cât și experiența imediată contribuie neîntrerupt la formarea conștiinței creatoare. Puterea modei constă chiar în calitatea de a modifica identitatea, de a o îmbogăți. Ea are nevoie de corp, de tactilitate și mișcare. Moda e un demers holistic care trebuie experimentat. Mesajul din spatele colecțiilor din această galerie este doar o parte din drumul pe care o haină îl are de parcurs, cealaltă jumătate ne aparține și face diferența între conformitate și individualitate.

DIPLOMA Viewing Rooms prezintă un spațiu online în care poți naviga printr-un mix de lucrări de artă, arhitectură și design ale ultimelor generații de tineri creativi. Lucrările lor sunt articulate în forma a șapte capsule digitale prin vocea și viziunea a șapte profesioniști din industriile creative locale, sperând să creeze o conexiune mai puternică între artiștii emergenți, comunitătea de artă și publicul larg. Demersul aduce în online o selecție de tineri expuși în cadrul ultimelor trei ediții ale DIPLOMA, festivalul care a pornit de la premisa că lucrarea de diplomă este cel mai elaborat proiect al unui student din toată perioada facultății și că prezentarea acesteia se limitează de cele mai multe ori la publicul restrâns al cadrelor didactice, familiei și prietenilor.