Alex Gâlmeanu

Experiment fotografic

Tradițional vorbind, proiectele fotografice se opresc la forma mediului fotografic, în sensul că imaginea expusă devine obiect în sine, o fereastră standard, asemenea unei pânze pe șasiu, care este “umplută” cu informația pe care autorul dorește să o comunice. În căutările mele, fiind atras de ideea de experiment și depășirea unor bariere, am ales, în această propunere curatorială, lucrări fotografice care se depărtează de utilizarea clasică.

Este vorba de proiecte în care intervenția asupra imaginii se întâmplă mai ales după realizarea inițială a printului fotografic. Sunt opere în care obiectul expus devine complex, fotografia fiind doar o parte a creației, sunt abordări în care printului i se declară și recunoaște statutul de obiect și nu doar de suport, în care forma fizică a imaginii printate devine relevantă prin alterarea ei. În cazurile colectate aici, alterarea fizică a imaginii este încărcată de mesaj, creează emoție. Intervenția, de cele mai multe ori mecanică, completează panoul simbolistic al acestor opere.

Fie că vorbim de fotografii înghețate, de imagini asupra cărora s-a intervenit cu un tip de brodaj sau pictură, sau de situații în care șifonări sau împăturiri ale hârtiei fotografice generează efecte unicat, în toate lucrările prezentate în continaure este adus în discuție un raport dintre formă și conținut. E un tip de intervenție în care forma finală, procesul prin care este propusă alterarea imaginii, contribuie, în mod evident, la completarea spectrului emoțional și simbolistic. Personal, consider acest tip de intervenție o formă de exprimare fotografică aparte, chiar una foarte atractivă atunci când este folosită în armonie cu restul ansamblului de mijloace de exprimare alese și când completează și accentuează discursul pe care autorul îl propune.

Fotograf și videograf, București. Activează profesionist în domeniu din 1998. De-a lungul anilor, a fost publicat în toate publicațiile glossy din România, în publicații internaționale, s-a implicat în proiecte cu instituții guvernamentale, campanii sociale, conferințe, dezvoltându-și, de asemenea, proiecte personale. Concentrat în zona editorială, publicitară și de fotografie experimentală, Alex este atras în special de categoriile care implică oameni.

#1

The Body

Irina Rădulescu

The Body reprezintă o formă de jurnal. Autoarea se declară atrasă de două medii artistice vizuale diferite, pictura și fotografia, pe care alege să le combine într-un mod personal. Lucrarea se înscrie într-o formă de creație care implică analiza a corpului uman, pentru care Irina propune două etape de studiu distincte. Într-o primă fază descoperim o incursiune fotografică, un studiu al corpului feminin documentat cu ajutorul camerei foto, într-un act intim, dar depersonificat. Apoi, într-o a doua faza, peste acest tip de documentare fotografică, Irina aplică elemente pictate menite să intensifice studiul fotografic inițial. Ambele medii vizuale pe care autoarea le folosește intră într-un joc necesar al armoniei, fără a concura una cu cealaltă, ele se împletesc natural într-un tip de obiect unicat, personal și intim.

Galerie

The Body, 100x70, 2017

The Body, 100x70, 2017

The Body, 21x29.7, 2017

The Body, 21x29.7, 2017

Irina Rădulescu lucrează și locuiește în București. A absolvit cursurile de licență și master ale Universității Naționale de Arte, București, departamentul Imagine dinamică și fotografie. Este interesată în mod special de fotografie experimentală. Pictura a condus-o pe Irina către fotografie, astfel încât a ales îmbinarea celor două medii artistice pentru proiectul de licență. Artista scoate corpul feminin din contexul banalității prin intervenții picturale asupra imaginii fotografice.

#2

Experiment Argentic

Benjamin Bledea

Proiectul lui Benjamin Bledea este cu adevărat special. Pornit ca un experiment de laborator, abordarea s-a transformat rapid într-o lucrare de licență. Realizate fără ajutorul unui aparat de fotografiat, “imaginile” propuse de către autor, devin o esență a “fotografiei”. Etimologic “fotografie” înseamnă “desen cu lumină”, iar autorul exact asta și-a propus să facă. A expus materialul fotosensibil folosind lumina unor surse neconvenționale (lanterne sau brichete), modelată cu ajutorul unor hârtii și cartoane. Aparatul de fotografiat a lipsit din procesul de creație, nu vorbim despre imagini fotografice în sensul convențional al cuvântului, cu toate că autorul păstrează esențialul, înregistrarea fotografică a formei luminii pe un material fotosensibil. Lucrarea de fata se înscrie într-o zonă abstractă, în care autorul nu își dorește o reprezentare a unei realități vizuale, ci a unor efecte imaginare, folosind texturi, forme și geometrii diverse. Sunt foarte interesante și adnotările pe care Benjamin le menționează pe marginea obiectelor expuse, se pot citi gânduri de moment sau evaluări personale imediate asupra rezultatelor obținute, ca într-un adevărat jurnal.

Galerie

Experiment Argentic, 10x15, 2018

Experiment Argentic, 10x15, 2018

Experiment Argentic, 10x15, 2018

Experiment Argentic, 10x15, 2018

Experiment Argentic, 10x15, 2018

Experiment Argentic, 10x15, 2018

Experiment Argentic, 10x15, 2018

Experiment Argentic, 10x15, 2018

Experiment Argentic, 10x15, 2018

Experiment Argentic, 10x15, 2018

Experiment Argentic, 10x15, 2018

Benjamin este absolvent al Facultății de Arte și Design din cadrul Universității de Vest din Timișoara, care îsi petrece timpul în laboratorul foto, unde, în general, se dedică experimentului fotografic analogic de orice fel. A transformat șase luni de experimente în proiectul său de licență.

#3

Camera

Irina Rădulescu

Și de această dată, proiectul (de disertație) al Irinei poate fi considerat un jurnal, cu toate că are toate coordonatele unui autoportret. Printr-o tehnică de colaj, autoarea îmbină în mod unic gânduri scrise cu introspecții vizuale. Lucrarea se regăsește în această listă și pentru că apreciez senzația sugerată de obiect crescut organic. Colajul de imagini format din detalii-autoportret fotografiate și aduse într-un tot unitar reprezintă un suport pentru un supra-strat de text olograf, frânturi ale unor posibile pagini de jurnal. Obiectul rezultat este un autoportret complex, puternic din punct de vedere vizual și intens din punct de vedere emoțional.

Galerie

Camera, 100x100, 2019

Camera, 100x100, 2019

#4

Timp Distorsionat

Eliza Lupu

Eliza Lupu pare a se concentra pe un studiu al corpului uman, experimentând atât cu aranjamente de compoziție vizuală, cât și cu momente emoționale; trăiri pe care autoarea le inițiază, experimentează și apoi documentează. Eliza a ales să se fotografieze într-o formă intimă, alături de persoane care au inspirat-o, determinată de ideea de a crea legături de moment, intens emoționale. E interesant că, pe lângă latura de jurnal și autoportret, Eliza propune și un discurs legat de timp, în special de trecerea lui. Momentul fotografiat inițial reprezintă o primă etapă a “înghețării” timpului, continuând și în etapa a doua, într-un mod simbolic, prin procedeul tehnic al înghețării efective a imaginilor inițiale, totul închizându-se coerent cu ultima etapă, re-fotografierea imaginilor înghețate - o ultimă etapă de documentare.. E de remarcat faptul că există aici mai multe fire narative, mai multe linii ale timpului care ajung să se compună într-un tot unitar și armonios.

Galerie

Timp Distorsionat, 50x30, 2019

Timp Distorsionat, 50x30, 2019

Timp Distorsionat, 100x70, 2019

Timp Distorsionat, 50x70, 2019

Timp Distorsionat, 50x70, 2019

Timp Distorsionat, 50x70, 2019

Eliza Lupu (n.1994) activitatea sa artistică se concentrează pe observarea și experimentarea corpului uman prin fotografie si film. Trăiește și activează in București, licentiață si masterandă a Universității de Artă, București, Secția Fotografie și Videoprocesarea Imaginii.

#5

BODY POLITICS

Christian Tudose

Prin lucrarea sa, Christian Tudose propune o abordare fotografică deosebită, una în care obiectul fotografic inițial este alterat printr-o acțiune mecanică asupra lui, apoi refotografiat ca un nou document. Autorul își dezvoltă lucrarea prin acțiuni succesive exercitate asupra ei, care pot oferi indicii și un anumit spectru simbolistic cu privire la modul în care opera trebuie citită. A existat o etapă inițială a realizării unor portrete fotografice, în care autorul își declară căutările, anume identificarea unor “personalități în stereotipuri și clișee”. Într-o a doua etapă, imprimările rezultate au fost alterate prin împăturiri, șifonări și deformări, un tip de deconstrucție care exprimă, așa cum citim în nota explicativă a lucrării: “tranziția de la dependența de spiritualitate, la dependența de rațiune”. Acțiunea mecanică asupra fotografiilor este și o formă de a identifica “ordine în haos și haos în ordine”, generând un nou tip de obiect, cu o evoluție imprevizibilă, dar organică. Într-o a treia etapă, intervenția mecanică precedentă asupra imaginii este documentată prin refotografiere, aceasta fiind și forma finală a operei propuse.

Galerie

Body Politics, 100x100, 2018

Body Politics, 100x100, 2018

Body Politics, 100x100, 2018

Body Politics, 100x100, 2018

Body Politics, 100x100, 2018

Body Politics, 100x100, 2018

Body Politics, 100x100, 2018

Body Politics, 100x100, 2018

Body Politics, 100x100, 2018

Body Politics, 100x100, 2018

Body Politics, carte, 17x23, 2018

Body Politics, carte, 17x23, 2018

Body Politics, carte, 17x23, 2018

Christian expune emoții puternice privitorilor prin mediile exploatate, de la kaleidoscopuri vibrante până la estetici monocromatice. Caută personalități în stereotipuri și clișee, privind moda ca pe un mijloc de înlocuire a identității cu versiuni individuale mai reale, ce exprimă dorințe lăuntrice.

DIPLOMA Viewing Rooms prezintă un spațiu online în care poți naviga printr-un mix de lucrări de artă, arhitectură și design ale ultimelor generații de tineri creativi. Lucrările lor sunt articulate în forma a șapte capsule digitale prin vocea și viziunea a șapte profesioniști din industriile creative locale, sperând să creeze o conexiune mai puternică între artiștii emergenți, comunitătea de artă și publicul larg. Demersul aduce în online o selecție de tineri expuși în cadrul ultimelor trei ediții ale DIPLOMA, festivalul care a pornit de la premisa că lucrarea de diplomă este cel mai elaborat proiect al unui student din toată perioada facultății și că prezentarea acesteia se limitează de cele mai multe ori la publicul restrâns al cadrelor didactice, familiei și prietenilor.