Raymond Bobar

Caractere critice

Aceste lucrări sunt unite de discursul puternic care aduce în prim plan ipostaza urgentă în care ne aflăm la nivel global. Fiecare dintre ele ne propune într-un mod intuitiv, dar deliberat, să ne uităm la teme care sunt și au fost reprezentate insuficient în discursul cultural major: perspectiva iminentă a catastrofei nucleare și climatice, stigmatizarea suferinzilor de depresie și anxietate, sociologia reprezentării corpului uman, nevoia esențială de empatie și suport moral, efectul psihologic al (dez)echilibrului dintre spațiul privat și cel public, identitatea personală și de grup. Aceste teme sunt criticate în spațiul public de actorii politici conservatori, care le definesc ca nonvalori „woke”, incompatibile cu ideologiile tradiționale și excepționaliste. Ele sunt de fapt idei și valori fundamentale ale societății emancipate, în care drepturile și libertățile sunt distribuite tuturor, și în care oamenii învață cum să oprească și să repare discriminarea de orice fel.

Raymond Bobar (n.1978) este un designer tipografic care trăiește și lucrează în Londra. A lucrat pentru Galeria Plan B, Editura IDEA, Muzeul de Artă Contemporană, Fabrica de Pensule, Salonul de Proiecte, Galeria Nicodim, Black Button Books și altele. A absolvit Masterul de Design Tipografic de la Universitatea din Reading din Marea Britanie, a studiat tipografie la Cooper Union în New York și fotografie la Universitatea de Artă din București. A predat design editorial la Visual Playground și a fost membru al juriului Diploma 2016–2018. Este designer de caractere tipografice pentru studioul Newlyn din Londra. A creat designul grafic pentru Selfie Automaton (Pavilionul României la cea de-a 15-a Expoziție Internațională de Arhitectură a Bienalei de la Veneția), și Geta Brătescu – Apparitions (Pavilionul României la cea de-a 57-a Expoziție Internațională de Artă a Bienalei de la Veneția). Proiectele lui au fost incluse în expozițiile Romanian Design Week 2016–2018. Este art director fondator al DoR (Decât o Revistă). A câștigat Premiul pentru design de publicații în 2016 și Premiul pentru design de colecție în 2017 la concursul „Cele mai frumoase cărți”.

#1

Nemernica – un manifest nuclear

Melissa Ruba

Nemernica - un manifest nuclear, ziar, 33.2 × 47.5 închis, 2019

În ianuarie 2020, experții de la Bulletin of Atomic Scientists au fixat Ceasul Apocalipsei (Doomsday Clock) care măsoară apropierea umanității de distrugerea totală, la 100 de secunde de miezul nopții, cel mai aproape din 1947 când ceasul a fost stabilit. Nemernica, ziarul-concept al Melissei Ruba publicat în 2019, relatează în 64 de pagini o cronică abundentă a trecutului, prezentului și posibilului viitor nuclear, împachetată într-un layout tensionat, bicromatic, cu tip de literă neo-grotesc, echilibrat stilistic de ilustrații de manieră expresionistă.

Galerie

Nemernica - un manifest nuclear, ziar, 33.2 × 47.5 închis, 2019

Nemernica - un manifest nuclear, ziar, 33.2 × 47.5 închis, 2019

Nemernica - un manifest nuclear, ziar, 66.4 × 47.5 desfășurat, 2019

Nemernica - un manifest nuclear, ziar, 66.4 × 47.5 desfășurat, 2019

Nemernica - un manifest nuclear, ziar, 66.4 × 47.5 desfășurat, 2019

Nemernica - un manifest nuclear, ziar, 66.4 × 47.5 desfășurat, 2019

Nemernica - un manifest nuclear, ziar, 66.4 × 47.5 desfășurat, 2019

În 8 ani de artă și 7 ani de design grafic a ajuns să creeze un personaj dedicat acestei direcții, să se dezvolte și să împartă cunoașterea vizuală. Identitățile vizuale, afișele, cărțile ș.a.m.d fac parte din activitatea ei primordială și creativă. Fiecare experiență în design grafic, fiecare proiect le consideră cu un potențial enorm – schimbarea stă doar în dorința și hotărârea de a o face. Pentru Melissa, subiectul diplomei a pornit de la o frustrare care este provocată de degradarea valorilor morale promovate zilnic în jurul nostru.

Dimensiuni: desfășurat - 66.4 × 47.5 cm; închis - 33.2 × 47.5 cm | Număr pagini: 64 | Tip de literă: Suisse Int'l / Condensed | Hârtie: 60 gr | Legătorie: pliat / tip ziar | Tiraj: 10 | Producție: printnewspaper.com/broasheet, Paris. | Coordonator: prof. univ. dr. Dinu Dumbrăvician

#2

Z1/Z7

Alisa Matei

Z1/Z7, carte, 21 x 16, 2019

În jur de 18% din populație este afectată de anxietate, în toate categoriile de vârstă. Femeile sunt de două ori mai predispuse decât bărbații. 75% din ei nu beneficiază de niciun tratament sau terapie. În general anxietatea este văzută ca un moft. Cărțile realizate de Alisa Matei propun o formă de terapie prin interpretarea vizuală a unei serii de texte care explorează anxietatea celor șapte autori, unul pentru fiecare zi. Layout-ul fracturat cu tipografia improvizată la mașina de scris virtuală este unit stilistic de materialul vizual: desenele figurative alternate de fotografii formează două discursuri grafice paralele care seduc cititorul să piardă în teritorul distopic al autorului.

Galerie

Z1/Z7, carte, 21 x 16, 2019

Z1/Z7, carte, 21 x 16, 2019

Z1/Z7, carte, 21 x 16, 2019

Z1/Z7, carte, 21 x 16, 2019

Z1/Z7, carte, 21 x 16, 2019

Z1/Z7, carte, 21 x 16, 2019

Z1/Z7, carte, 21 x 16, 2019

Z1/Z7, carte, 21 x 16, 2019

Z1/Z7, carte, 21 x 16, 2019

Z1/Z7, carte, 21 x 16, 2019

Z1/Z7, carte, 21 x 16, 2019

Alisa Matei, absolventă a Universității Naționale de Arte București, la secția design grafic, experimentează prin diverse tehnici și stiluri condiția psiho-socială a individului modern raportat la confruntările de zi cu zi, reimaginate într-un registru grafic abstract. Prin lucrarea de față, Alisa realizează o colecție de șapte cărți de buzunar, în care parcurge, prin medii vizuale, sintetizarea experiențelor sufocante ale anxietății. Lucrarea Alisei conține 7 cărți dedicată zilelor săptămânii, definite de 7 autori prin 7 tehnici și stări diferite, completate de o a 8-a, optimistă, în opoziție.

Dimensiune: 21 x 16 cm | Număr pagini: 40 | Texte: Emil Cioran, Seneca, Epictet, David Eagleman, Aglaja Veteranyi | Ilustrații, foto, design: Alisa Matei | Tip de literă: IBM Plex Mono | Hârtie: Ivory 160 g/m2 | Coperțile: 300 g/m2 | Tiraj: 28 | Producție: 2M | Cărțile sunt broșate | Coordonatori: prof. univ. dr. Dinu Dumbrăvician & asist. univ. Adelina Butnaru

#3

Lexicon Posibil

Alice Voinea

Lexicon Posibil, carte, 40x30, 2018

Procesul de transformare a informației vizuale în procesul de reprezentare a corpului uman este validată prin experiment. Pluralitatea de „școli” de sociologie a corpului uman determină felul în care privim identitatea și în cele din urmă politizăm corpul. Astfel, împotriva doctrinei avem experimentul. Lexicon Posibil prezintă o serie enciclopedică care printr-un abil joc optic ne oferă chei de interpretare posibile doar în imaginea tehnică. Metamorfoza suprafețelor este întâmplătoare, dar generată riguros de controlul deliberat al obiectivului scanografic. Astfel suntem lăsați liberi să reconstruim ce vedem, însă forța imaginilor ne avertizează permanent că putem „vedea” doar dacă păstrăm dogma la distanță.

Galerie

Lexicon posibil, disc vinyl, 31x31, 2018

Lexicon posibil, disc vinyl, 31x31, 2018

Lexicon Posibil, carte, 40x30, 2018

Lexicon Posibil, carte, 40x30, 2018

Lexicon Posibil, carte, 40x30, 2018

Lexicon Posibil, carte, 40x30, 2018

Lexicon Posibil, carte, 40x30, 2018

Lexicon Posibil, carte, 40x30, 2018

Lexicon Posibil, carte, 40x30, 2018

Alice Voinea a studiat design-ul grafic la UNARTE, București. Din 2018 activează în domeniu ca designer independent, fiind interesată de o dezvoltare profesională multilaterală. Flexibilitatea de lucru îi permite să abordeze mai multe stiluri în proiecte diverse: identitate vizuală (ex. Art Encounters Biennial 2019, Timișoara), design de carte sau experimental (ex. design de afiș / poezia Brain damage a lui Andrei Dósa / PosterxPoem, 2020). Curiozitatea și studiul permanent au atras-o, cel mai recent, spre tipografie și design-ul de tip de literă, demarând proiecte personale cu scopul de a aprofunda teorie și de a-și dezvolta deprinderile practice. Este deschisă la noi colaborări și își dorește să acopere și alte nișe ale design-ului grafic.

Dimensiune: 40x30 cm | Număr pagini: 148 | Tipuri de literă: SangBleu Empire (Swiss Typefaces), Sharp Grotesk (Sharp Type) | Hârtie: Munken Kristall, 170g | Hardcover | Legătorie: spirală metalică | Tiraj: 10 |Print digital | Coordonator: prof. univ. dr. Dinu Dumbrăvician

#4

Dictionary of Obscure Sorrows

Livia Fălcaru

Dictionary of Obscure Sorrows, carte, 21x15, 2017

Compendiul de cuvinte inedite (re)inventate de John Koenig ca material alternativ este la rândul lui revinventat de Livia Fălcaru într-un tur de forță multidisciplinar: editare, desen, lettering, layout și producție. Conținutul este ofertant prin prisma lingvistică într-un mod similar alfabetului Shavian. Majoritatea cuvintelor conțin o urgență melancolică, definind momente și stări afective marginale, unele introspective, ca „vellicher – melancolia în fața infinității posibilităților de lectură în anticariate”, – sau altele mai radicale, spre exemplu „trumspringa – tentația de a deveni un cioban care își mână turma la păscut, și contemplează furtuna montană și apusul soarelui din ușa colibei”. Designul paginilor și structura cărții sunt realizate cu grijă la scală și proporții. Contrastul full-page desen half-page text creează puncte de tensiune rezolvate coerent prin deciziile cu privire la tipul de literă, hârtie, cromatică și legare. Textura literelor de titlu ne spune în mod subtil că dicționarul este „work-in-progress”.

Galerie

Dictionary of Obscure Sorrows, carte, 21x15, 2017

Dictionary of Obscure Sorrows, carte, 21x15, 2017

Dictionary of Obscure Sorrows, carte, 21x15, 2017

Dictionary of Obscure Sorrows, carte, 21x15, 2017

Dictionary of Obscure Sorrows, carte, 21x15, 2017

Dictionary of Obscure Sorrows, carte, 21x15, 2017

Dictionary of Obscure Sorrows, carte, 21x15, 2017

Dictionary of Obscure Sorrows, carte, 21x15, 2017

Dictionary of Obscure Sorrows, carte, 21x15, 2017

Dictionary of Obscure Sorrows, carte, 21x15, 2017

Livia Fălcaru este ilustrator, designer grafic și creator AR care locuiește și lucrează în prezent în București. Folosind atât tehnici analog, cât și digitale în lucrările sale, în ultimii ani artista a reușit să-și definească un stil personal ușor recognoscibil. Munca ei este adesea influențată de experiențele personale în viața de zi cu zi și emoțiile care le însoțesc. Prin lucrarea ei de diplomă își dorește să refacă adevăratul înţeles al cuvântului tristeţe (satis, din latină) care, la origine, înseamnă împlinire.

Dimensiune: 21 x 15 cm | Număr pagini: 224 | Ilustratie, design: Livia Fălcaru | Text: John Koenig | Tip de literă: Stanley, designer: Ludovic Balland, fonderie: Optimo) | Hârtie: Freelife Vellum 170g / Pop'Set Cloud 170g | Coperta: Serigrafie - Grigore Liteanu | Tiraj: 7 | Producție: Fabrik | Coordonator: lect. univ. dr. Radu Manelici

#5

Exerciții în spațiu public

Claudia Draghia

Exerciții în spațiu public, pocketbook, 12,5x18, 2017

Lucrarea Claudiei Draghia este compusă din două părți complemetare. Prima parte este formată din cinci caiete cu material fotografic cules printr-o „derivă” situaționistă, și categorizat: signalectică, arhitectură, afișe și reclame, graffiti, și modele și texturi. Ne propune să (re)vedem mediul urban prin decupajul și abstractizarea de locuri pe care în realitate le-am ignora. Acest tip de mediere flusseriană, deși bazată pe tehnologie intuitivă, fotografia, e posibilă doar în mod deliberat. Astfel, de îndată ce subiectul începe să „vadă” arhitectura sau oricare dintre categorii, el va vedea permanent. Partea a doua este o carte de buzunar care cuprinde 14 exerciții de asumare a spațiului public, împachetate într-un layout cu proporțiile, cromatica și culegerea textului abil controlate.

Galerie

Exerciții în spațiu public, pocketbook, 12,5x18, 2017

Exerciții în spațiu public, pocketbook, 12,5x18, 2017

Exerciții în spațiu public, pocketbook, 12,5x18, 2017

Exerciții în spațiu public, pocketbook, 12,5x18, 2017

Exerciții în spațiu public, pocketbook, 12,5x18, 2017

Exerciții în spațiu public, booklet, 20x28,5, 2017

Exerciții în spațiu public, booklet, 20x28,5, 2017

Exerciții în spațiu public, booklet, 20x28,5, 2017

Exerciții în spațiu public, booklet, 20x28,5, 2017

Exerciții în spațiu public, booklet, 20x28,5, 2017

Exerciții în spațiu public, booklet, 20x28,5, 2017

Exerciții în spațiu public, 2017

Exerciții în spațiu public, cărți poștale, 10x15, 2017

Claudia este designer grafic și art director din București. A urmat cursurile Universității Naționale de Artă, promoția 2014-2017. Proiectele sale variază de la proiecte comerciale la proiecte personale și sociale. Simte că designerii au jucat întotdeauna un rol important în expunerea problemelor relevante din punct de vedere social. De aceea, prin lucrarea de diplomă, a dorit să aducă la suprafață problema spațiului public din București și felul în care ne afectează direct sau indirect. În contextul actual, problema spațiului public a devenit și mai mare, lasând din nou sentimentul că orașul nu ne aparține și că acesta este mai mult agenda unor primării. Astfel, prin metode ușor de realizat, proiectul ne propune să regândim spațiul public ca pe un loc al creativității, un loc care susține interacțiunea umană.

// BOOKLETS // Dimensiune: 20 x 28,5 cm | Număr pagini: 32 | Hârtie: interior / Arctic Ivory 115 | Coperta: carton Cromo 215 g | Plastifiere lucioasă coperți 1-4 | 4+4 culori cmyk | Legătorie: Capsare // POCKETBOOK // Dimensiune: 12,5 x 18 cm | Număr pagini: 80 | Hârtie: Munken Pure 120 g | Copertă din mucava 2 mm îmbrăcată în pânză cerată – Gri Viena | Forsatz Pop’Set Urban Grey 120 g | Copertă serigrafiată | Cusut cu ață albă // POSTCARDS // Dimensiuni: 10 x 15 cm | Carton Cromo 215 g | Plastifiere lucioasă | Coordonatori: lect. univ. drd. Radu Manelici & lect. univ. Mirela Duculescu

#6

Păstrează copia și nu uita originalul

Anna Grozavu

Păstrează copia și nu uita originalul, album, 19.5x13.5, 2017

Undeva între memorie și contra-memorie găsim albumul de familie. Dacă adăugăm și anonimitatea protagoniștilor între cele două limite barthesiene, găsim lucrarea Annei Grozavu, un eseu fotografic vernacular, instalat în pagini cu poze stratificate, și finalmente legat într-o carte solidă. Degradarea memoriei în cazul albumul personal este accentuată de degradarea materialului fotografic în cazul albumului anonim, însă chiar aceste transformări predomină mecanismul percepției: fotografia anonimă cu imperfecțiunile-martor facilitează o contra-memorie (imaginea devine mai reală decât momentul pe care îl evocă) bazată în întregime pe empatie.

Galerie

Păstrează copia și nu uita originalul, album, 19.5x13.5, 2017

Păstrează copia și nu uita originalul, album, 19.5x13.5, 2017

Păstrează copia și nu uita originalul, album, 19.5x13.5, 2017

Păstrează copia și nu uita originalul, album, 19.5x13.5, 2017

Păstrează copia și nu uita originalul, album, 19.5x13.5, 2017

Păstrează copia și nu uita originalul, album, 19.5x13.5, 2017

Păstrează copia și nu uita originalul, album, 19.5x13.5, 2017

Păstrează copia și nu uita originalul, album, 19.5x13.5, 2017

Păstrează copia și nu uita originalul, album, 19.5x13.5, 2017

Anna Grozavu este designer grafic. Interesată de fotografia vernaculară și să spună povești vizuale prin intermediul fotomontajului, a colaborat cu Kajet Journal, DOR, școala9 și SUPER Film Festival. A construit identitatea vizuală a clubului și publicației Film Menu. În 2018 a luat premiul pentru design de carte în tiraj mare din cadrul concursului Cele mai frumoase cărți din România. Prin lucrarea de diplomă, și-a propus să recontruiască o imagine subiectiv idealizată a fotografiilor de familie, și să ofere o mărturie a existenței acestui cadru cu toate clișeele sale, asamblând un eseu fotografic provenit din arhive anonime.

Dimensiune: 19.5 x 13.5 cm | Număr pagini: 258, hardcover | Tip de literă: Galaxie Polaris | Hârtie: Munken Lynx Rough 120g/mp | Tiraj: 3 | Producție: Fabrik | Coordonatori: lect. univ. drd. Radu Manelici & lect. univ. Mirela Duculescu